Wednesday, January 6, 2010

SIAPA ITU ALLAH?

Aku bersantai bersama sikecil, tapi aku tidak pandai membawanya kepusat-pusat hiburan yang berlambak tumbuh bagai cendawan lepas hujan, yang dia sudak taman.. ya tempat terutamanya, dekat dengan alam.. dia memang suka tumbuh-tumbuhan dan serangga..suka benar dia mengkaji kenapa tu ini..

Hari ini dia bermain-main dicelah-celah pokok bunga. Dikejarnya rerama, di tangkapnya kumbang, diusiknya cacing. Aku sering ingatkan dia bahawa alam ini adalah ayat-ayat Allah. Jadi kita kena jaga dan hormati ia. Sebagaimana kita ingin dihormati..

Tiba-tiba dalam mengah berlari dia datang menghampiri lalu menyapa…

“eemmm... Ummi, kita nak tanya boleh...?”

“boleh sayang apa saja”

“Ummi, siapakah Allah swt?”

Selain daripada alam ialah Allah swt. begitu juga selain dari Allah swt ialah alam. begitu juga tiada makhluk yang bernama Allah. dan jika ada yang ingin menamakan anak dengan nama Allah nescaya tidak diizinkan oleh Allah swt demi memelihara keagungan namanya walaupun firaun yang mengaku tuhan itu pun hanya menamakan aku tuhan yang paling tinggi. tersebut sebuah kisah... ada seorang wanita yang bernazar, jika anak dalam kandungannya dilahirkan lelaki, akan dinamakan dengan nama Allah. dan bila dilahirkan memang lelaki dan dinamakan Allah dan dalam masa satu hari anak itu dipanah petir. ini kerana Allah swt tidak mengizinkannya.

Zat yang namanya Allah sahaja yang layak disembah tiada yang lain. dan semua manusia tahu nama dan kenal nama Allah tidak kira muslim atau sebaliknya. Allah ialah sultanul asma iaitu kerajaan segala nama. dan juga raja segala nama. seperti arrahmaan nama Allah dan arrahiim juga nama Allah.

ini adalah tauhid ulluhiyyah. nama Allah dalam bahasa alquran ada 4 huruf iaitu alif lam lam ha. jika digugurkan huruf alif yang tinggal lam lam ha yang berbunyi LILLAH yang bermaksud KERANA ALLAH.

oleh itu selepas kenal Allah semestinya melakukan sesuatu kerana Allah swt. jika digugurkan satu lagi lam akan jadi lam ha yang berbunyi LAHU yang bermaksud KEPUNYAAN DIA.

jadi kita kena faham bahawa semua yang dilangit dan dibumi dan diantara keduanya adalah kepunyaan Allah. jika digugur lagi huruf lam akan jadi ha yang berbunyi HUA yang bermaksud DIA (Allah).begitulah hebat nya nama Allah dan hurufnya. jika nama kita jika digugur satu huruf mungkin sudah tiada makna atau makna yang tidak baik atau tidak menentu maknanya”.


Lalu sikecil pun mengangguk puas, macamlah faham benar.. tapi aku tetap akan mulakan sedari awal supaya tidak terlambat.

No comments:

Post a Comment

Harta Dunia